Super Blog 2016 · Uncategorized

Rețelistica…what is this sorcery?!

raw

Of Doamne….dacă ar fi nevoie să vă recunosc ceva în ceea ce mă privește, ei bine…ar fi ceva chiar simplu: sunt un dezastru ambulant atunci când vine vorba despre rețelistică și conetică. De fapt, sunt atât de “pricepută” la ceea ce nu știu să fac încât mă pot extinde oricând. Tastaturi, monitoare, router-re wireless, memorii RAM, sisteme de operare, cabluri HDMI….Doamne sfinte! Zici că sunt un fel de fine dining al circuitelor!

Nu…pur și simplu. Timpul mi-a dovedit din nou și din nou că nu am niciun fel de înclinație pentru această sferă. De fiecare dată  ( ca o adevărată divă lipsită de talent) lapetop-ul a abdicat exact atunci când aveam mai mare nevoie de el! Cumva, ca o fatalitate de mai sus decât pot eu înțelege, exact atunci când nu aveam back-up-urile actualizate, atunci era momentul perfect ca Windows-ul meu iubit să cedeze nervos. Dar Word-ul? Ce să mai spun despre el? Bug-urile pe care mi le oferă, pas cu pas …sunt o satisfacție zilnică! M-am obișnuit cu simpla ideea că într-un anumit univers, sau dimensiune, sau ce vreți voi, eu nu am fost făcută pentru a mă înțelege cu tehnologia. De orice fel! Să fim serioși…ultima dată când mi s-a stricat lapetop-ul ( mai exact undeva pe la 3 dimineața – după ce scrisesem câteva pagini sănătoase la licență fără a da din când în când ocazionalul Save, evident) l-am altoit cu o palmă. Sau să fi fost pumn? Îmi cer scuze și acum față de el…dar atunci m-am lăsat năpădită de frustrare.

Am un prieten foarte bun. Se numește V. Să îl numim noi Pleată! Acest om este un fel de guru al oricărui lucru din universul ăsta atât de ” dificil de înțeles” pentru mine. El mereu îmi spune ceva : măi fată, tu să știi un lucru și anume că tehnologia îți oferă atâta răbdare câtă ai tu de dat.

Vă dați seama că nu l-am înțeles niciodată. Dar de fiecare dată apelez la ajutorul lui.

” Pleată…cumva, nu mai merge să conectez lapetop-ul la televizor! Vezi ? Uite…am băgat cablul ăla roșu exact cum ai spus tu…dar la naiba că nu merge nimic. Cum mai pot să învăț acum? ” – asta e realitatea mea, uneori de dimineața în zori. Cumva, cablul ăla HDMI refuză să meargă întotdeuna. Încep să cred că este vorba despre o altă strategie a tehnologiei aici: fiecare aparat din casa mea vrea să funcționeze doar dacă este operat de Pleată.  Este imposibil!

 

Și așa…omul ăsta apare în cinci minute din momentul în care l-am sunat ( avantajul este, cred eu, că stăm în același bloc) și răbdător mă ascultă în cele mai rele momente ale mele. Apoi oftează ( normal), se așează încet în fața televizorului și începe să meșterească. Bine…recunosc că nu e mare știință în ceea ce face el acolo, până la urmă este vorba doar de conectarea unui cablu. Un capăt în lapetop ( în loc special amenajat pentru HDMI), altul în televizor în portul aferent. Ce naiba?  Nu e ca și cum ne dăm rezidențiatul pe treaba asta. Oricum în ultimul timp încep să mă pricep și eu la chestia asta. Cred că am început să mă pricep atât de bine încât încerc să duc mai departe cunoștințele mele în conetică ( în luptele mele de a-mi convinge prietenele că este mai ușor de înțeles pelvimetria dacă nu te chiorăști în ecranul mic al unui lapetop, mai bine îl punem la TV). Așa se numește toatăaceastă treabă, nu? Conetică?

hvgcnre

Chiar și așa…este un anumit lucru în care acest Pleată îmi este zeu: routere-le. Da, da , pot să presupun ceea ce gândiți: vorbește despre dispozitivul ăla care conectează două sau mai multe reţele de calculatoare? Ce mare știință este și cu ăla? Da…coșmarul meu! De ce dramatizez? Stau într-o garsonieră, dar acest mic spațiu este zilnic invadat. Prietenii vin care de care mai grăbiți să învățăm împreună sau să punem la punct o serie de proiecte. Vă dați seama despre ce vorbesc.

Uite…imaginați-vă scenariul ăsta simplu: 4 fete în casă. Trebuie să terminăm un proiect stufos despre o cazuistică și mai stufoasă legată de etica medicală în practică( din 1900 până în prezent). Una dintre noi caută pricipiile eticii din diverse perioade ale istoriei, alta caută cele mai importante sau mediatizate cazuri de malpraxis, alta încearcă să pună la punct word-ul cu toate aceste informații, iar a 4-a trebuie să facă prezentarea Power Point. Avem nevoie de acces permanet la tot ceea ce lucrează celelalte, corect? Nu este suficient faptul că suntem toate în aceași cameră, pentru că fiecare este cu ochii în lapetop-ul ei și nu este deloc rentabil să te ridici și să invadezi spațiul personal pentru orice lucru pe care nu îl înțelegi. Ceea ce folosim noi este treaba aia cu Google Docs. Știți? Lucrăm fiecare pe parcela ei, dar avem posibilitatea să intervenim în timp real în cazul în care este nevoie. Google Docs…deci, avem nevoie de conexiune la Internet, corect? Printr-un router wireless căci Routerele wireless fac posibilă conectarea dispozitivelor precum laptopuri, tablete, computere și smartphone-uri la Internet. În același timp, din aceași locație! Simplu ca naiba! 

Ei bine…cu o zi înainte de tot acest scenariu mi-am cumpărat și eu un router. Dar pentru că niciun soldat nu pleacă pe câmpul de luptă fără a fi pregătit , mi-am luat cel mai bun antrenor. Ghiciți? Pleată! Am spus totuși, în mintea mea de neantrenat în fiecare chițibuș al rețelisticii, să aflu dinainte cu ce se mănâncă și să nu mă regăsesc în magazin ca o găină cu capul tăiat, alergând fără țintă de colo -colo!

– Pleată ia zi-mi…ce naiba trebuie eu să caut atunci când vreau să iau un Router ?

-Depinde pentru ce-ți trebuie!

Mi-a picat cerul în cap? Cum adică? Să îl aduc în casă, să îl bag în priză și să am internet pe orice device! Ce să îmi trebuiască mai mult de atât?

-Adică? Cum la ce îmi trebuie? Pentru internet! Nu pentru asta îl folosesc toți? – întrebasem plină de incertitudine.

-Of ba da. Dar depinde de ce ai tu nevoie. Vezi bine,  există mai multe tipuri de routere: routerele individuale (care se folosesc pentru conectarea utilizatorilor individuali sau a companiilor mici la reţelele de internet prin cablu); routerele pentru companii (mai puternice decât routerele individuale, se diferenţiază prin nivelul de acces, nivelul de distribuţie şi nivelul nucleu); routerele pentru reţelele de telecomunicaţii (cele mai complexe). Deci?

Cred că în momentul ăla aveam un AVC, privindu-l ca fraiera în timp ce vorbea într-o chineză -franceză…mai știu eu ce? Oricum o limbă pe care nu o puteam înțelege.

-Caut un…. router wireless?

-Da. Cred că cel mai bun pentru tine este un TP-Link. Oferă performanţe ridicate  la un preţ cu atât mai accesibil. Eu am unul dintr-ăsta și sunt mulțumit pentru că îmi dă tot ce am nevoie. Am parte de continuitatea şi fluenţa aplicaţiilor consumatoare de bandă, precum streaming video. Mă pot bucura de o experienţă wireless de înaltă calitate pentru streaming video, apeluri VoIP sau jocuri online, oriunde în casă. Sunt unele routere de la TP-Link, ca de exemplu cel pe care ți-l recomand, care dispun de Tehnologia CCA™ (Clear Channel Assessment). Treaba asta evită în mod automat conflictele de canal prin selectarea canalelor disponibile, şi asimilează avantajele caracteristicii de channel binding, amplificând performanţele conexiunii wireless.

tumblr_m3ir0moh6u1rol1w1

-Stop! Stop! Deci ce router mi-ar trebui? ( AVC iar și iar! Prea multă informație pe care nu o înțeleg în totalitate).

-Să vedem…este vorba de un model anume. Dacă vrei denumirea exactă, asta e:  TP-LINK TL-WR740N.

-Sună prea complicat! Auzi…cum se instalează?

-E făcut pentru cei ca tine. Ascultă…Acest router poate fi instalat chiar şi de utilizatorii începători, fără a sacrifica funcţiile cheie. Tot ce trebuie să faci este să rulezi CD-ul de instalare pentru a configura reţeaua rapid şi fără efort! Click -click și ai net oriunde. Pe orice dispozitiv.

-Ok…deci dau next, next , next pe un CD! Adică…cam ca la jocurile alea, corect?

-Mda…cam așa.

-Ultima întrebare! Cum pot să fiu sigură că are toate nebuniile pentru protejarea informațiilor? Adică, eu caut ceva și vreau să fiu convinsă că îmi oferă protecția tuturor datelor circulate pe  aici. Nu știu, dar am auzit de multe prostii. Nu vreau să mi se fure ceva informații, sau mai știu eu? Doar am numai fișele pacienților și cazuri importante. Trebuie să rămână totul confidențial știi…

-Da! Ăsta este un avantaj al lor! Ideea e că modelul ăsta este compatibil cu o funcție numită Quick Security Setup. Nu are rost să îți umplu mintea numai de prostii acum, ideea este că treaba asta oferă utilizatorilor posibilitatea să configureze aproape instantaneu funcţiile de securitate prin simpla apăsare a butonului QSS. Astfel va fi stabilită automat o conexiune securizată WPA2, metodă care oferă o protecţie superioară criptării WEP. Nu numai că această metodă este mai rapidă decât realizarea setărilor uzuale de securitate, dar nici nu va fi nevoie să ţi minte vreo parolă! Pentru că știu că ai o problemă cu asta!

– Mă…sună bine ce spui tu acolo! Poate nu e așa complicată treaba asta până la urmă! Cred că o să devin o expertă și eu. În curând!

-Asta spui mereu! Haide…fugi și cumpără router-ul! Îl instalezi apoi repede și singură, vezi că nu te ajut deloc, chiar nu ai nevoie. Și ești pregătită pentru a face proiectul ăla de care te tot plângi! Fugi!

Aș vrea să spun că treaba asta ce ține de rețelistică este foarte simplă. Chiar și după ce am reușit să configurez setările router-ului (de una singură chiar, căci a fost relativ simplu) …nu cred că mă pot considera un expert în domeniu. Dar pot spune un lucru: dacă ai parte de dispozitive ca acesta, care să dispună de un mod mai simplist de configurare, poate că și soldații neantrenați le pot face față!

Articol scris pentru Super Blog 2016!

g8xfogt

3 thoughts on “Rețelistica…what is this sorcery?!

Ganduri

